Numer 17/2023/2024 — 02.01.2024 r.

Okiem SPECjalistów - Fair play – i już!

Wydaje się, że to tylko planszówki, zabawy i gry ruchowe – nieustająca zabawa, zabawa, zabawa. Przyjrzyjmy się zatem tejże zabawie.

Wyróżniamy następujące rodzaje gier:

  • strategiczne, w których przeważa element planowania i taktyki nad losowością. Dają poczucie wpływu na przebieg gry, wymuszają planowanie swoich ruchów, ale także przewidywania ruchów innych graczy. Uczą podejmowania decyzji w szybko zmieniającej się sytuacji na planszy. Wymagają dużej uważności,
  • zręcznościowe, w których przeważa element dużej i małej motoryki. Zazwyczaj szybkie, dynamiczne i sprawiające wiele radości. Rozwijają zręczność całego ciała, koordynację wzrokowo-ruchową, pamięć, spostrzegawczość, dostosowywanie swoich ruchów do działań współgraczy,
  • słowne i obrazkowe, w których przeważa element twórczy. Z jednej strony doskonalą umiejętności językowe (poszerzanie zasobu słownictwa, poprawnego i logicznego konstruowania wypowiedzi, rozumienia tekstu), a z drugiej umiejętności komunikacyjne,
  • logiczne, w których przeważa element myślenia i planowania. Nie ma tu miejsca na losowość. Gracz sam wyciąga wnioski, przewiduje ruchy innych graczy i podejmuje decyzje,
  • terenowe, w którym przeważa element kooperatywy. Gracze przenoszą się w świat wyobraźni, wcielają się w określone role i razem rozwiązują zagadkę. Po zakończeniu następuje analiza przebiegu gry, zachowań, podjętych decyzji, rozważanie innych strategii działania, wyciągania wniosków na przyszłość. Pozwalają uczestnikom sprawdzić się w nowych rolach i sytuacjach. Przegrana jest tutaj efektem nieumiejętnego podejmowania decyzji, nie jest uznawana za porażkę,
  • ruchowe, w których podstawowych składową jest ruch.

Rodzaje gier dają szeroki wachlarz umiejętności, które ćwiczymy za zajęciach fair play Należą do nich między innymi: czytanie, czytanie ze zrozumieniem, liczenie, planowanie, planowanie przestrzenne, przewidywanie ruchów innych graczy, szybkie podejmowanie decyzji w oparciu o analizę sytuacji, poszukiwanie właściwych rozwiązań, koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową, pamięć, logiczne myślenie, tworzenie strategii, spostrzegawczość, przedsiębiorczość, negocjacje, asertywność, pomoc wzajemna, opanowanie, cierpliwość, wytrwałość, współpracę, odporność na stres, właściwe reakcje na nową i zmieniającą się sytuację, oczekiwanie na swoją kolej, rozwój motoryki małej (np. sprawność palców) i dużej (np. sprawność rąk).

Ponadto kształtuje rozwój umiejętności społecznych, aktywnego spędzania czasu wolnego, odpowiedniej reakcji w sytuacji porażki i zwycięstwa (umiejętności przegrywania i podziękowania za wspólną grę, zwłaszcza, gdy jest się tym ostatnim), odkrywania swoich mocnych i słabych stron, zdrowej rywalizacji i wyobraźni.

Nauka przez zabawę – to jest to i już!

Komentarz lub zgłoszenie tematu




Same cyfry, bez spacji lub kresek

Lokalizacja

ul. Staszica 1
05-800 Pruszków

Redakcja

Adres e-mail: tygodnik@azymut.edu.pl

© 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.